קטגוריות
חוק ואתיקה לאופטומטריסטים

חוק ואתיקה 82-315-01 – דר' משה קלמן, מתוך לימודי אופטומטריה, שעור 1

הרצאה 1
הבסיס לאתיקה הוא שוויון.

מהי אתיקה?
כללים מוסריים.
המוסכם בחברה כהתנהגות מקובלת.
אם מקובל בחברה לרמות את מס הכנסה, האם זה אתי? לא תמיד התנהגות ציבורית מקובלת היא אתית.
הציבור קובע את האתיקה שלו, התנהגות הציבור היא זו שקובעת…
דבר מה שמקובל הוא לאו דווקא דבר טוב.

אתיקה בהרבה יותר חשובה מהחוק, מכיוון שיתכן מצב בו דבר מה אסור על פי החוק, אך הוא לא תמיד מיושם, לא תמיד יש קשר בין החוק למציאות.
אם חוק מייצג את התנהגות הציבור הוא חוק טוב, לדוגמה: חגירת חגורות ברכב- חגירה לא הייתה נהוגה אך החוק הפך להיות מקובל, לכן הוא חוק טוב.

אתיקה- הדבר הנכון שיש לעשותו
מי קובע מה נכון?
ניתן ללמוד מה לעשות לפי הפעלת חשיבה ושאילת שאלות- האם האופן בו אנחנו עומדים לפעול היה מקובל עלינו אם היו פועלים כך כלפינו, כלפי ילדינו או כלפי הורינו. זוהי דרך הגיונית ורצויה לפיה ניתן לקבוע מה נכון לעשות.
יש אנשים הרואים בדמות דתית, סמכותית או מפורסמת, בתור הקובע מה נכון לעשות.
ישנם כללי אתיקה שמופעים בכללי האתיקה של רוב החברות, כדוגמת: לא תגנוב… וזאת מכיוון שלא ניתן לקיים חברה תקינה אם חוק זה לא יתקיים.

פילוסופים שונים כתבו ספרי פילוסופיה וכללי אתיקה, ניתן ללמוד רבות מהספרים הללו, אך בסופו של דבר כל אדם קובע לעצמו את הכללים תוך כדי העזרות והדרכה של הגורמים המתאימים.

אופטומטריסט יכול להזיק בעשייה או באי-עשייה, לדוגמה: אם יש לאדם התחלה של סכרת, אופטומטריסט הוא האדם הראשון שיכול לאבחן זאת. אם האופטומטריסט מתרשל ברפרקציה, הוא יכול לטעות בכתיבת המרשם ולגרום לנזק של ממש.
אם האופטומטריסט מתרשל באופן פושע- בודק אדם המבקש רשיון נהיגה וחותם בלי לבדוק- מבצע עברה ובנוסף יכול להיות שותף לרצח או הריגה. נהג זה יכול לגרום לתאונה כתוצאה מהתרשלותו של האופטומטריסט.

לפי כללי האתיקה- לא ניתן להכריח ילד ללמוד או לבחור לאדם אם מי להינשא וכו'.

הזכות לחיות- מה ההבדל בין פסק דין מוות של בית משפט לבין הזכות לחיות?
האם לכולנו יש את הזכות לחיות מבחינה אתית?
מצב בו אישה בהריון והעובר הפוך, המיילד רואה שהילד גדול מידי ולא ניתן להוציא אותו… במצב זה אם לא עושים דבר גם התינוק וגם האם ימותו, כך שיש לבחור בין להוציא את התינוק מת ולאפשר לאם לחיות או לתת לתינוק לחיות ולאמא למות, מה עושים במצב זה?
התשובה אינה ברורה, ישנם אנשים דתיים שאומרים הילד חף מפשע, ואילו האמא כבר הספיקה לחטוא בחייה לכן יש להציל את הילד. ישנם האומרים שאולי הילד הזה הוא המשיח ואם יהרגו אותו בעצם הורגים את המשיח… ישנן דעות שונות לפי דתות שונות ומצבים שונים.
אם לאמא כבר יש ילדים ועליה להמשיך לגדל אותם, ייתכן שבאופן אוטומטי יתנו לה את הזכות לחיות.
אם מישהי עוברת טיפול הורמונלי כדי להיכנס להריון והרופא רשלן, יכול להיות שיש לה שישיה, במצב זה קרוב לודאי שאחד או יותר ימות לפני הלידה ויגרום למוות של כל היתר, או שיהיה לו פיגור שכלי. לכן במצב זה מקובל לדלל=להרוג.
הזכות לחיות לא ניתנת באופן אוטומטי וזאת בניגוד לזכות לא להיפגע שהינה אוטומטית.

האם זכות הדיבור היא בלתי מוגבלת?
לא ניתן לפגוע בזכות הדיבור באדם אחר, גם אם הדבר שאומרים על אותו אדם נכון.
אין הגבלה לזכות הדיבור, אלא אם הדבר פוגע באדם אחר.
מי מחליט מה פוגע? האדם אליו מדברים.

זכות לחופש- לדוגמה: לאדם עובד יש זכות לחופש עפ"י החוק.